despre lumea ong-urilor brașovene și nu numai

În 2008 mi-am propus să iau o pauză cu ONG-urile și (eventual) să mă reprofilez. Că după 10 ani simțeam că e cazul să mai fac și altceva. Din diverse motive pauza a fost mai scurtă decât mi-am planificat și am ajuns, într-un fel sau altul, să fac ce știu. Adevărul e că orice loază aflată într-un sistem, după o bucată de timp începe să performeze. Chiar și eu, o mega-capacitate care sunt 😀 Tot după momentul 2008 mi-am propus să fiu superficială și să nu mă mai intereseze nimic altceva decât persoana mea. Cu consecințele de rigoare. Prietenii mei știu cât la sută am realizat din asta :)))) Drept urmare, ajuns ONG-ist, forever ONG-ist, după atâția ani în sistem am așteptări diferite de la persoanele cu care interacționez, de la proiecte, evenimente etc, indiferent că-s făcute de mine sau de alții. Și nu pot să nu mă minunez de stadiul execrabil în care a ajuns domeniul în discuție. E ca și cum tot know-how-ul acumulat în ani de zile de prin țările care au finanțat România la greu s-a dus pe Spurcata. Pe de o parte ar trebui să fie de înțeles: țara-i de căcat, de ce ar fi organizațiile mai breze? Pe de altă parte însă nu pot să concep ca în anul 2011, în care avem cadru legislativ, ne acredităm, avem o tonă de instrumente, unele mai facile ca altele, rețele etc, noi venim și spunem în plenul unui forum că poate de acum încolo ne vom promova și noi, că no, ne-a plecat finanțatorul cu banii și suntem cam lefteri… da, întradevăr, de asta trebuie să te promovezi. Aș avea multe de spus, dar sunt convinsă că o să se atace ba unul, ba altul (în afară de CET și Kronospan și prietenii ăstora, momentan nu am nimic cu nimeni). Cu ce-am rămas eu după Târgul de ONG-uri din primăvară, ONGfest de la Sibiu, Târgul de voluntariat și Forumul ONG din weekend:

– domeniul ONG în sine are deja mai multe viteze – depinde de cât ești de isteț, interesat și pe trend să sari dintr-una în alta

– nu mai contează atât de mult problematica locală, cât trendul (actualmente economia socială e la putere și eco, serviciile sociale stagnează, restul nu interesează pe nimeni)

– sunt oameni care nu au habar că dacă vrei să strângi haine pentru săraci, acesta este un serviciu social, drept urmare trebuie acreditat (auch!)

– banii sunt din ce în ce mai puțini, drept urmare bătaia e destul de mare pentru fonduri; în același timp nivelul de creativitate organizațională este destul de scăzut (odinioară orice pușcat de ONG știa să recruteze voluntari sau să se promoveze mult mai haios și trăznit, fără mega resurse)

– oamenii din organizații au o nevoie acută să se întâlnească, să povestească, să sharuiască etc – doar că nu știu să o mai facă, din diverse motive (poate că am devenit toți ușor autiști de când cu facebook și google +) – poate asta este cauza pentru care trebuie să tragi de unul sau de altul ca să vină la evenimente care-s în beneficiul lor.

– dacă vrei, se poate în continuare. Majoritatea proiectelor Colors de anul acesta sunt făcute fără finanțatori, din buzunarul nostru și cu ajutorul unor prieteni. Tot anul ăsta, au existat 2 proiecte măricele, realizate cu resurse puse la comun, pentru comunitatea locală și care au ieșit ok. Da, dacă lăsăm fițele și talentele deoparte și ne activăm creierașul, orice este posibil.

Eu cred că am ajuns la nivelul la care pot să evit evenimentele unde nu învăț nimic, de unde nu plec cu nici un feeling pozitiv sau cu vreun stimul motivațional. Mai bine stau și mă uit pe tavan, că-i mai relaxant. Dar sunt dispusă (încă) să împărtășesc și altora din ceea ce știu și să-i activez măcar pentru a vedea o dată cum este și altfel…

PS: dacă apare pe la vreun eveniment dra. Cătălina Rezeanu, mare expert sociolog, evitați-o, că e varză tipa.

2 thoughts on “despre lumea ong-urilor brașovene și nu numai

Leave a Reply

