Povești din Suedia. Partea a 3-a.

Sau suedezii și votul. Să începem cu finalul. Sâmbătă seara am ajuns în Brașov, duminică m-am trezit și am mers la vot. Am dat cu banul, am pus ștampila pe oricine mai puțin psd, independenți și partide fără șanse reale. (Paranteză: de-a lungul vieții am încercat și alte strategii, inclusiv a nu merge la vot, a vota toți candidații și implicit a anula votul. Am votat și răul cel mai mic, am înjurat atunci când am realizat că politicienii sunt niște lichele și că toți sunt identici, fără coloană vertebrală și chiar și fără creier – unii. În acest moment însă toate aceste strategii nu mi se par ok, dat fiind contextul național și internațional. Încheiat paranteza). Mi s-a părut o atitudine normală, deși seara aveam să aflu că de fapt nu este așa…

În Suedia am prins săptămâna de dinaintea alegerilor. Din câte am înțeles la ei se poate vota dinainte, drept urmare la bibliotecă erau câteva persoane care se ocupau de asta. Și oamenii curgeau nonstop. În Göteborg am prins campania electorală, cu căsuțe una lângă cealaltă și voluntari cu tricouri colorate care stăteau la discuții, dădeau flyere, stegulețe și insigne. Peste tot prin orașe afișe prinse pe stâlpi, dar n-am văzut niciunde mutra viceprimarului care să acopere clădiri istorice și blocuri de locuit. Nu știu dacă s-or fi porcăit la tv sau dacă primul lor ministru și-a băgat picioarele în sarcinile de servici pentru a face campanie electorală colegilor de partid. Știu însă că lucrători de tineret care primeau finanțare de la primărie au folosit de nenumărate ori expresia “răspundem pentru modul în care cheltuim fondurile publice”…  Am auzit despre proiecte prin care tinerii au acces la politicieni, cu care pot să discute în mod direct… n-am auzit păreri atât de vehemente împotriva a unui gest civic absolut normal, așa cum este votul, din partea celor care sunt activiști și lucrează în comunitate.

Pentru mine acesta poate fi o altă explicație extrem de simplă pentru care românii nu reușesc să-și depășească condiția în cadrul Uniunii Europene. Pentru că în loc să fim deștepți și să folosim instrumente simple, care ne sunt la îndemână, preferăm să ne comportăm că niște copii proști.

Leave a Reply

