Povești din Suedia. Partea a 4-a.

Sau câteva cuvinte despre servicii publice. Și despre o societate care nu mai (prea) folosește cash. Înainte să plec primesc email de la organizatori în care era subliniat de mai multe ori că nu pot să-mi cumpăr bilet de autobuz dacă nu am card. Adică fără bani în portofel? Păi și dacă nu merge cardul? Dar oare persoanele cu dizabilități cum se descurcă? Amuzante și stupide, toate aceste întrebări, dar de înțeles, dat fiind faptul cum funcționează economia românească 🙂 Practic orice magazin are pos, drept urmare poți să îți cumperi o apă minerală folosind rapid cardul de plastic și mai primești și bon fiscal la final. Nu mi-a fost clar de ce mai există cerșetori cu paharul în față (deși una pe lângă care am trecut, citea bine mersi o carte). Niciodată nu mi-a fost mai ușor să mă descurc într-o altă țară. Am pasat bătaia de cap a schimbului valutar băncii mele de acasă, contra a aprox. 2% comision de conversie. Aceeași simplitate a utilizării (deși sistemul per ansamblu este destul de complex) am regăsit-o și în sistemul de transport. Am coborât din avion, am cumpărat bilet pentru autobuzul expres de la ieșire (deși puteai să cumperi același bilet și din stație, și din autobuz), în vreo 10-15 minute am plecat. Am ajuns în gară, mi-am cumpărat bilet de la chioșc, în 5 minute pleca trenul. Abonamentul regional, folosit și de turiști, poate fi folosit pentru autobuz, tren, tramvai sau bărci. Și dacă nu ți-ai luat bilet din stație, îl poți cumpăra din interior, plătind, of course, cu cardul. Și atunci mă întreb eu de ce trebuie să plătesc amendă pe RAT, când chioșcurile ei sunt inexistente prin stații???

Trebuie să fie și mai hazliu să vii dintr-o astfel de societate în România noastră…

Leave a Reply

