De unde ne luăm informația?

Este facebook cea mai bună sursă de informare? Cum ne dăm seama ce e relevant și ce nu? Ce e manipulare și ce e realitate?

Eu am început să mă întreb în ultima vreme dacă lumea nu cumva a luat-o razna cu totul. Chiar am avut o scurtă conversație pe tema asta cu prietenii mei, plecată de la două reacții observate pe facebook, ale unor persoane de vârstă diferită. Pe scurt am asistat online la niște discuții fără sens, plecate de la informații eronate. Concluzia mea a fost că informația stă la baza procesului de comunicare, abilitatea de a lucra cu informații este una de bază în ziua de azi, drept urmare merită un articol pe blog.

Așadar, de unde ne luăm informațiile? Le luăm de la origine 🙂 În momentul de față avem surse oficiale (instituții, companii, organizații), avem massmedia și avem surse neoficiale (în general persoane fizice aflate într-o relație cu sursele oficiale). La majoritatea dintre noi informația ajunge prin massmedia. Doar că mai nou massmedia tinde să 1, trunchieze sau 2, interpreteze sau chiar 3, distorsioneze informația. (Logica mea zice că deontologia profesională ar trebui să fie mecanismul care face curat în piață și decide care trust media merită urmărit și care nu…) Pasul următor este să cauți informația direct la sursa oficială. Cauți pe site-ul instituției (știri sau comunicate), le dai un telefon, le faci o vizită. Și chiar dacă prietenul tău cel mai apropiat a distribuit pe facebook un articol care pare a fi extrem de pertinent, du-te și verifică și informația oficială. O altă modalitate pe care eu o practic este de a folosi google search și a vedea care sunt reacțiile pe tema respectivă. Astfel ai putea descoperi extrem de rapid că știrea pe care o credeai adevărată de fapt este un fals grosolan… De asemenea ia în considerare că în social media, majoritatea angajaților companiilor emit păreri personale, care chiar dacă pot fi interesante/ picante/ etc. nu reprezintă neapărat punctul de vedere al companiei.

Se mai zice că o minciună spusă de suficiente ori sau de suficiente persoane poate deveni mai puternică decât adevărul… Drept urmare atunci când interacționezi cu informația pe internet ar fi cazul să o faci în mod responsabil 🙂

Leave a Reply

