DSP Brașov promovează consumul sănătos de margarină!

d7298fe6a8ffe986beca476dab4de3be

Azi dimineață am frunzărit niște flyere ale DSP Brașov (Direcția de Sănătate Publică) distribuite prin rețeaua medicilor de familie. Știți voi, genul de maculatură aflată prin anticamere, pe care o citești cât stai să-ți aștepți rândul. Primul flyer am fost convinsă că e despre HIV, că avea pe copertă o imagine care-mi aducea aminte de materialele făcute de mine prin preistorie, când voluntariam în proiecte de prevenție… când colo, nici gând, flyerul era despre stil de viață sănătos – mâncare, mișcare, alcool, tutun, droguri, stres, boli mintale, toate sumarizate în câteva cuvinte. Mi-a sărit în ochi margarina, care apărea ca ok, dar am zis că sigur este prea devreme, eu sunt adormită și nu citesc bine… mi-au sărit în ochi și cele 2 unități de alcool care consumate zilnic sunt ok (eu zic că nu, dar, după cum zic americanii: let’s agree to disagree) sau sfaturile pentru stres, care mi s-au părut insuficiente și cam comuniste. La al doilea flyer deja mă trezisem, la timp să citesc despre cum margarina și branza topită sunt de preferat unor produse lactate grase (WTF??) sau carnea tocată trebuie amestecată cu margarină sau mâncarea trebuie în primul rând gătită la cuptorul cu microunde (înăbușire), după care apărea fiartă etc.

Eu nu știu câți dintre voi ați încercat să gătiți ceva la microunde, că eu m-am chinuit de vreo câteva ori și nu mi-a ieșit în veci nimic comestibil, motiv pentru ca îl folosesc doar pentru a încălzi mâncarea. În al doilea rând este o întreagă mișcare a celor care consideră microundele cancerigene. Și nici nu este principala sursă de gătit la nivelul României, așa că nu înțeleg de ce ai promova așa ceva…

Cât privește margarina sau orice alte produse care conțin grăsimi hidrogenate (ex. chipsuri): OMS zice că ele trebuie să fie sub 1% din total energiei, pe scurt cât mai puține și cât mai rar. (Faza cu “să nu consumăm grăsimi” este din nou o porcărie, căci ele trebuie să fie 15-35% din totalul energiei, din care saturate sub 10%, diferența fiind polisaturate (Omega 3 și 6)). De exemplu eu consum margarină doar când fac piure de cartofi sau extrem de rar, vreun aluat și asta pentru că nu suport untul (asta pentru a nu se înțelege că comentez față de margarină, pentru că nu o consum). În rest trăiască uleiul de măsline!

Eu nu știu cine concepe materialele DSP, dar cred că trebuie să-și actualizeze informațiile din surse oficiale, nu de la tv (de ex. OMS sau USDA; nu încercați ministerul nostru, căci veți avea surpriza să vedeți informații neactualizate, de prin 2006, timp în care americanii și-au modificat deja de 2 ori teoriile, iar anul acesta își actualizează iar materialele…)

4 thoughts on “DSP Brașov promovează consumul sănătos de margarină!

  1. Ei, nu de sanatate ziceam (io-s fan mare unt :))), ma gindeam ca informatia o sa-ti fie de folos daca ramii in pana de margarina sau nu mai gasesti la magazin ca or sa dea navala oamenii s-o cumpere ca urmare a campaniei DSP :)))

Leave a Reply

