Despre ce s-a discutat la consultarea publică destinată organizațiilor culturale pe tema Brașov 2021 – Capitală Europeană a Culturii

Asociația Brașov 2021 – Capitală Europeană a Culturii, din care fac parte Primăria Brașov, Consiliul Județean Brașov, Agenția Metropolitană Brașov și Consorțiul Cultural Corona organizează în aceste zile consultări publice cu diferite grupuri de interes, parte componentă a pregătirii dosarului de candidatură al Brașovului pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii.

Până în prezent s-au desfășurat 4 consultări – cu presa și o parte din bloggerii locali, cu decidenții politici, cu reprezentanții minorităților și cu organizațiile și instituțiile culturale. Urmează dezbatere publică adresată comunității: 6 iulie, orele 18.00, Sala Patria; consultare publică operatorii economici: 13 iulie, orele 18.00, Primăria Brașov; consultare publică ONG-uri: 27 iulie, orele 11.00, Ceainăria Tipografia și încă o întâlnire cu bloggerii, joia viitoare, pe 25 iunie 2015, la pub Tipografia de pe str. Diaconu Coresi, din Centrul Vechi, la orele 19:00, după cum scrie Manu.

Nu știu cum a fost pe la întâlnirile anterioare, căci în afară de poze nu există nimic pe canalele oficiale (site, facebook). De la întâlnirea de azi, la care au luat parte pe lângă membrii asociației încă aprox. 6 instituții publice, 6 ONG-uri și vreo 2 persoane fizice concluziile sunt următoarele:

– există un curent favorabil Brașov 2021, dar un nivel de energie mai scăzut decât nivelul mării,

– toate instituțiile publice se plâng de lipsa resurselor,

– cele 6 concepte propuse nu sunt bătute în cuie, pot fi modificate, combinate, etc. (drept urmare dacă aveți idei interesante sau utile, trimiteți-le reprezentanților asociației),

– consultările se învârt în jurul întrebărilor “de ce” și “cum” – absolut ciudat, din punctul meu de vedere, în condițiile în care oficialii se laudă cu strategie locală culturală până în 2030. Păi dacă știm că este necesar titlul pentru a revitaliza cultural zona metropolitană Brașov, bașca mai avem și strategie, pentru ce mai punem întrebarea cu de ce? Și dacă încă avem dubii cu de ce, atunci poate ar trebui să mergem cu întrebarea direct la firul ierbii, cum zic americanii, mai precis prin cartiere, să discutăm cu beneficiarii actului cultural, că pentru ei facem activități, nu pentru noi și orgoliul nostru,

– cel mai haios moment a fost atunci când domnul Oltean de la Prima școală românească a explicat tuturor cum ar trebui să colaborăm, noi, oamenii de cultură, adică atunci când eu organizez un festival, e musai să ne ducem participanții și la dânsul în muzeu (chiar dacă doar el singur se ocupă de muzeu…) Da, că așa se fac activitățile cu heirup, nu cu marketing…

– al doilea moment haios a venit din partea Uniunii Junilor, al cărei reprezentant a declarat că Scheiul și Brașovul vechi sunt singurele zone din Brașov cu asociații, evenimente, identitate și că orice există dincolo de strada Castanilor… de fapt nu există cultural. Că el e singurul care scoate 40000 de oameni în stradă la Juni (pentru mici și bere din banii primăriei, ca să nu uităm toate detaliile) – el și radio zu, că și ăștia sunt tot instituție de cultură 😛 Că multe evenimente nu au public pentru că sunt slabe (de dincolo de Castanilor, ca să ne înțelegem…), ca de ex. proiectele cu 10 copii care desenează pe asfalt… Acest domn cu mesaje publice discriminatorii are concept propus pentru proiectul Brașov 2021… no comment, cum s-ar zice….

– printre altele (ca de ex. informația că teatru Arlechino are spectacole publice outdoor – cine a fost la vreunul, să ridice mâna sus!) s-a mai spus despre lipsa panotajului destinat culturii în Brașov, despre faptul că acest proiect pune pentru prima dată cultura pe agenda publică, lucru benefic pentru oraș și că domeniul cultural are nevoie de profesionalizare și calitate.

Alte întrebări retorice, nelămuri:

– Încă sunt active 2 domenii pentru Brașov 2021, http://brasov2021.brasovcity.ro/ și http://brasov2021.ro/ (domeniul donat cu atâta amabilitate – și demers pr-istic de către deputatul PSD Mihai Sturzu); linkul de pe site-ul Primăriei duce la subdomeniu… de ce?

– Explicația pentru identitatea vizuală și materialele care arată diferit (ex. pagina oficială de facebook și popup spiderul folosit la evenimente) este că încă nu există nicio imagine vizuală oficială, fiind perioadă de pregătire a candidaturii.

– De ce nu există rezumatul consultărilor publicat pe site? Dacă discutăm de transparență decizională…. Vine la pachet cu lipsa echipei care lucrează pentru candidatură în acest moment, cu date de contact (căci există doar un email în josul paginii și atât…)

Una peste alta, dacă vă pasionează subiectul, mergeți la consultări, spuneți-vă părerea, puneți întrebări, n-are ce să strice 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s