Brașov, capitală culturală – epilog

Vineri a fost anunțată lista scurtă a orașelor românești candidate la titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021. Previzibil pentru unii, din păcate pentru alții, Brașovul nu se regăsește în lista care cuprinde orașele București, Timișoara, Cluj Napoca și Baia Mare. Orașul românesc ales va împărți titlul cu un oraș grecesc și cu un oraș din Serbia – Muntenegru (personal mi se pare ușor amuzantă combinația, dar presupunem că birocrații de la Bruxelles or fi avut avut ei ceva în cap când au stabilit țările respective).

Și acum, reîntorcându-ne în bătătura noastră și reflectând asupra ultimului an pot doar să spun următoarele:

  • cred că este orice inițiativă, indiferent de domeniu și indiferent dacă se materializează sau nu, este un lucru benefic pentru inițiatori și pentru comunitate. Un lucru pe care l-am învățat din experiență este că dacă nu participi, nu ai cum să câștigi :). Nu este absolut nicio problemă că Brașovul nu s-a calificat în competiție și este mai important să vedem dacă am învățat ceva din experiență și dacă putem fructifica lecțiile respective.
  • cred că în ce privește domeniul cultural, toată efervescența #brasov2021 a scos puțin din letargie instituții și persoane diferite, dar ne-a arătat și limitele pe care le avem – infrastructură nu foarte bună, know-how așa și așa, o administrație locală incapabilă să priceapă multe lucruri, ambiții personale care depășesc interesul public.
  • cred că auto-intitulata “echipă de proiect” (dacă am reținut bine denumirea) – care proiect, că nu există niciun proiect, dar în fine… – ar trebui în primul rând să mulțumească public tuturor celor care au participat în ultimul an la generarea dosarului de candidatură; fără toată munca de research, fără întâlnirile, discuțiile și mediatizarea făcută (nu discutăm despre calitatea sau eficiența lor), dosarul respectiv nu ar fi fost posibil.
  •  cred că anul acesta s-a pierdut unul din puținele momente în care am fi putut să fim sinceri cu noi, să discutăm în loc să emitem doar mesaje unidirecționale și să facem lucrurile să se miște în beneficiul tuturor. A fost singura întrebare pe care am pus-o pe la începutul anului reprezentanților primăriei – ce veți face dacă dosarul nu va fi aprobat, veți mai investi toți banii de care spuneți în cultură – și am primit un răspuns în doi peri, de unde am putut trage multe concluzii.

Suntem aproape de jumătatea lunii decembrie, avem o strategie culturală până în 2030, care este prezentată public doar în fragmențele și fără buget (o avea buget????), avem 10-11 proiecte finanțate în acest an de la bugetul local (în 365 de zile…), aproximativ cam ca în anul anterior la nivel de bugete, calitate sau impact cultural și nicio competiție pentru bugetul de anul viitor. Plus am mai avut un program cultural special de promovare a #brasov2021 încropit din activitățile obișnuite ale instituțiilor publice, scandaluri legate de concursurile manageriale ale instituțiilor publice culturale, discursuri xenofobe/discriminatorii ale operatorilor culturali locali în ședințe publice desfășurate la Primăria Brașov și dacă am uitat ceva, îmi cer scuze, memoria :)))

Tind să cred că nu se va schimba mare lucru în anul care vine, pentru că este an electoral și pentru că sunt lucruri mai interesante care se întâmplă la nivel internațional. Dar, no bine, poate reușesc să mă înșel și eu măcar o dată în viață 🙂

PS: Am rezistat aproximativ 2 minute la filmulețul de prezentare a #brasov2021, o dată pentru că sunetul vântului de la interviuri m-a zgâriat serios pe sistem, în al doilea rând, din cauza zăpezii care nu merge neam cu activități culturale (sorry, ia vedeți câți dintre voi ați ieși la concerte și alte nebunii la minus 30 de grade în agora orașului, cu excepția vinului de pe pârtia de schi) și în al treilea rând, metafora cu muntele mi s-a părut o aberație de referat de ciclu gimnazial. Ah, da, și m-am simțit și discriminată maxim, pentru că urăsc iarna și nu merg pe munte. Și ca mine, mai sunt și alții 😉

Leave a Reply

