Dacă ești cu capul te faci membru al Comisiei de circulație

Dacă ești cu capul nu te mai internezi la psihiatrie, te faci primar sau membru în Comisia de circulație din Brașov

Dacă am fi fost atenți măcar vreo 5 minute la lecția de istorie, am ști că Brașovul nu are cum să exceleze din punct de vedere al infrastructurii mobilității urbane; căci centrul istoric este de pe vremea când oamenii nu doar că erau mici de înălțime, dar își mutau posteriorul dintr-o parte în alta pe cele 2 picioare din dotare sau pe vreun cal, în timp ce restul orașului s-a dezvoltat pe vremea comuniștilor care vindeau mai multe tractoare decât dacii 1300. Logic că era bine și frumos pe vremea când la un bloc cu 40 de apartamente existau maxim 10 mașini și oamenii făceau 3 pași până la alimentara din colț, din care oricum nu puteai să cumperi nimic că era goală.

Cei 25 de ani de dezvoltare ca-n codru, fără nicio strategie au făcut ca azi Brașovul să fie același cătun cu pretenții de metropolă europeană și cu o infrastructură depășită de situație. În blocul cu 40 de apartamente acum mai toți au cel puțin o mașină, dacă nu două, plus mașină de servici. Lucru care a pus presiune în primul rând pe locurile de parcare (în detrimentul zonelor verzi, care și așa erau ca vai de ele); efectul numărul doi a fost aglomerația pe străzi și bulevarde. Logic că dacă locul de muncă, școala, locul de shopping, locul de distracție sunt la distanță, vei folosi un mijloc de transport și nu te vei mai deplasa pe jos (dacă nu știați timpul este o resursă vitală în ziua de azi). Logic că dacă infrastructura e nesigură, vrei prefera un mijloc sigur și autonom, și ce e mai bun decât mașina personală? Că doar nu vei merge cu RAT-ul ăla care nu are mașini suficiente atunci când e frig afară, nici aer condiționat când este cald, nici nu vinde cartele potrivite de 1 călătorie și mai nou, nici trasee și legături, plus înghesuială, cerșetori și hoți în el? Cât despre biciclete, e mai degrabă o activitate destinată hipsterilor, triatloniștilor și persoanelor sinucigașe… În aceste condiții nu trebuie să ne mire că toate deciziile luate în ultima vreme sunt rezultatul dihotomiei pieton-șofer și al jocurilor cu sumă zero (dacă pietonul câștigă, șoferul pierde și invers). De asta azi umplem orașul cu limitatoare și mâine facem ședință să le dăm jos, în timp ce suportăm costurile din bugetul nostru, al tuturor… la fel, ne apucăm de mutat treceri de pietoni (sau de desființat) fără să întrebăm oamenii care trăiesc în zonă (chestie care mă irită la maxim!!!!).

Deși mă repet, o zic iar: fără o strategie clară pe termen lung și fără o viziune despre cum vrem să se dezvolte orașul, vom găsi soluții doar pe termen scurt, pentru efecte (care nu-s deloc eficiente – o vedem deja din practică – doar mâncătoare de fonduri bugetare și nervi) și nu vom rezolva niciodată cauzele problemelor. Cel mai revelant exemplu este zona Tractorul – Rulmentul care a devenit o zonă calamitată într-un an de zile și ăsta e doar începutul!

În rest, educația și aplicarea legilor pot face minuni, dacă bunul simț și cei 7 ani de acasă sunt concepte străine 🙂

Și să ne dorim milioane de turiști și să ni se întoarcă diaspora acasă (de preferat cu elicopterul propriu) :))))

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s