Bad PR: studiu de caz cu brașoveni

O vorbă din bătrâni zice că nu există reclamă proastă (în original: There’s no such thing as bad publicity); din păcate experiența din piață ne demonstrează contrariul, motiv pentru care zona de relații publice devine extrem de importantă și sensibil de gestionat.

Am mai comentat eu în trecut că atunci când postezi în numele unei organizații/ companii pe rețele sociale – de ex. pe pagina oficială de facebook sau pe contul de twitter ar fi frumos să spui cine ești, că e neplăcut să discuți cu roboței (doar dacă nu ești fanul lui Siri :))); și mai frumos ar fi să folosești corect limba română – de exemplu să utilizezi diacritice și să respecți regulile gramaticale (numărul de ii, gratima, etc.).

No bine și acum studiul de caz: reprezentantul unei agenții de turism din Brașov se gândește să posteze pe pagina de facebook o poză de sezon din Brașov. Găsește pe facebook o poză, o salvează și o postează și distribuie pe pagina agenției, fără a menționa autorul fotografiei și fără a cere acordul acestuia în prealabil; fotografia nu avea nici watermark (un element total nesemnificat pentru studiul în cauză). Poza este descoperită de fotograf, care le bate obrazul în online, motiv pentru care primește pe rând: argumente din partea agenției conform cărora pozele de pe net sunt la liber, un block, alte argumente în susținerea primelor argumente; ulterior, după ce postarea generează o mulțime de comentarii pro sau contra, timp în care fotograful raportează la facebook pagina agenției, aceasta șterge poza, și mai târziu își cere și scuze; între timp taberele dezbat din ce în ce mai aprins subiectul furtului de poze și al drepturilor de autor în online și agenția își primește rating de câte 1 punct pe facebook, la apelul fotografului (la ora la care scriu are 37 de review-uri de 1 stea și primele comentarii pe care le citești despre ea sunt negative). Finalul: agenția este frustrată pentru că nu înțelege de ce a primit rating de la persoane care nu i-au folosit serviciile și consideră comentariile “răutăcioase”; în continuare susține că pozele pe facebook fără numele autorului pot fi folosite fără probleme.

Întrebări: credeți că dacă reprezentații agenției ar cunoaște legile în vigoare (în speță legea drepturilor de autor) s-ar mai fi întâmplat acest caz? Ce ar fi putut face agenția pentru a preîntâmpina această situație? Dar pentru a rezolva conflictul cât mai rapid și în liniște? Ați folosi pe viitor serviciile unei agenții care consideră ok furtul de poze din online?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s