Alergatul pentru începători, ep. 2/4

GUEST POST BY OANA 🙂

După cum spuneam săptămâna trecută, presimt că parcă ați vrea să alergați, dar încă aveți întrebări…

Aș alerga, dar am încercat și mereu am rămas fără suflu / m-a durut tare splina / am făcut o febră musculară care n-a trecut cu zilele… Mhmmm, poate ai început prea tare, ca din pușcă. Hai, mai încearcă o dată. Începe printr-o plimbare și aleargă doar cîțiva pași. Nu rapizi ca și cînd a luat-o un maidanez după tine, ci într-un ritm doar puțin mai alert decît pașii făcuți anterior. Ia o pauză, inspiră, expiră, mai plimbă-te puțin. Apoi continuă cu încă vreo zece pași de jogging. Toată distracția poate să dureze și numai 10 minute, oricum să nu depășești 30 chit că ai senzația că mai poți. Fă o zi pauză și apoi ieși din nou. Încearcă să alergi cu cîțiva pași în plus. Tot jogging, ușooooor de tot, așa de ușor încît o persoană care merge în pas alert să fie mai rapidă decît tine. Și tot așa. Cu timpul vei alerga toată tura de parc. Trebuie doar răbdare și constanță.

Aș alerga, dar nu am mai alergat din școala generală, pot să reîncep așa, dintr-o dată? Cum să nu! Să începi încet și să nu te aștepți să reiei din punctul în care ai abandonat cariera de alergăreț, dar se poate. Niciodată nu e prea tîrziu. Bineînțeles dacă nu ți-a interzis medicul orice formă de activitate fizică, picioarele te țin și ai chef de încercat să alergi.

Aș alerga, dar nu pot alerga tot timpul, mai mult aș merge… Te poți opri, te poți plimba, poți combina mersul pe jos și alergatul după cum zicea Claudia. Amintește-ți că ești în aer liber și / sau în mișcare, deja e mare lucru și un mare pas înainte față de stat în fund în fața calculatorului sau televizorului.

Aș alerga, dar cred că nu pot nici un kilometru… Cîțiva pași sînt suficienți pentru început. Important e să începi undeva și să continui pe drumul ăsta care îți va oferi ocazia să te uimești pe tine însuți/însăți și să zici: ”Jos pălăria, Gigele, păi tu nu puteai să alergi nici măcar un kilometru, acum ai alergat 2 / 3 / 4!”

Aș alerga, dar nu o să obosesc prea tare? Dacă ieșirea te obosește prea tare înseamnă că ai exagerat puțin. Ideal ar fi ca exercițiul fizic să-ți dea aripi, să acționeze ca un chibrit care-ți dă ”foc” și energie pentru restul activităților de peste zi, nu să te extenueze într-atît încît să nu mai ai forță pentru nimic altceva peste zi. Apropo de asta, unii oameni preferă să nu alerge seara pentru că adrenalina nu le dă pace apoi și nu pot adormi. Încearcă, vezi ce ți se potrivește cel mai bine.

Aș alerga, dar nu am timp… Nu ai 20 de minute sau o jumătate de oră? Sigur-sigur? Dacă stau să mă gîndesc bine, cînd luăm în considerare raportul timp/efect, alergatul e excelent. Te încalți și ieși din casă 20 de minute. Nu trebuie mai mult pentru o injecție cu endorfine, dispoziție mai bună, energie în plus peste zi, și un sentiment că ai făcut ceva pentru tine. Pe termen lung mușchii se vor dezvolta, metabolismul se va accelera, caloriile mai abitir se vor consuma, tonusul se va ridica, pe plajă mai încrezător/încrezătoare vei defila. Nu merită investiția?

Aș alerga, dar nu am unde… Ideal ar fi să trăim cu toții lîngă un parc mare și verde unde să putem ieși în fiecare zi. Dar nu avem toți bafta asta. Vestea bună e că, dacă vrem, putem găsi un loc. Nu contează că e parcul mic și dăm ture mai multe. De-abia putem medita și ne gîndi la ce mai avem de rezolvat peste zi. Poate există, totuși, o variantă de alergat prin cartier, o străduță mai lăturalnică. Dacă ne îngrijorează poluarea, poate putem alerga la o oră cînd nu e așa de mare. În timpul săptămînii alergăm aproape de casă și în weekend ne tratăm cu o alergare mai lungă într-un loc verde și fain. Pentru o listă cu locuri faine de alergat prin Brașov, dă click aici.

Aș alerga, dar nu am echipament… O pereche de teniși vechi sînt suficient pentru început. O pereche de adidași noi și moi pentru cînd am decis că ne place să alergăm. Apoi dacă vrem ne putem cumpăra tot ce ne poftește inima ca să arătăm ca niște profesioniști, dar adevărul adevărat e că se poate și fără tricou dry-fit și ceas cu pulsometru.

Aș alerga, dar nu cred că o să pot în fiecare zi… Păi e chiar mai bine! Organismul are nevoie de odihnă și recuperare ca să devină mai puternic. Dacă ne avîntăm la prea mult, prea repede creștem riscul de accidentare. De trei ori pe săptămînă e mai mult decît minunat pentru început.

Aș alerga, dar am citit pe net că nu te ajută la slăbit… Orice formă de activitate fizică poate ajuta la slăbit. Dar nu va ajuta dacă e așa un chin că după o jumătate de oră de alergat simțim nevoia să mîncăm o găleată de înghețată. Mai bine dansăm, ne plimbăm, biciclim, înotăm, spălăm pe jos, facem yoga sau pilates de caloriile alea dacă formele astea de exercițiu sînt recompensă în sine.

Continuarea sâmbăta viitoare 🙂 Până atunci, ce zici, ieși la mișcare? 😉

Găsești toate resursele despre mișcare și sport aici. Și dacă te interesează altceva, nu ezita să îmi/ne scrii 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.