Alergatul pentru începători, ep. 3/4

GUEST POST BY OANA 🙂

Încă aveți întrebări? Hehe, și eu am răspunsuri 😉

Aș alerga, dar pe căldura asta mi-e imposibil… OK, înțeleg că la Brașov e frig rău momentan așa că sărim peste punctul ăsta. Glumesc, se poate alerga și în miezul zilei, dar dacă e prima dată că ieșiti la alergat, evitați orele toride. Dimineața devreme sau seara e mai plăcut. Cu timpul veți afla care e temperatura ideală pentru corpul tău.

Aș alerga, dar e prea frig / plouă / ninge, sigur o să mă îmbolnăvesc… Atîta timp cît sîntem în mișcare, corpul generează căldură deci n-o să ne fie frig. De fapt s-ar putea să ne îmbrăcăm prea gros pentru alergat și să începem să dăm jos straturi. Problema intervine cînd ne oprim, transpirați fiind, dacă mai bate și vîntul, o să începem să dîrdîim destul de repede. De aceea cînd alergăm toamna, iarna, primăvara devreme, bine ar fi să încheiăm tura foarte aproape de un duș cald.

Aș alerga, dar nu maratoane… Pînă la maraton mai sînt o grămadă de distanțe pentru cine vrea să vadă unde stă în clasament. De la 100 de metri în sus, orice e alergare. Dar, de fapt, nici măcar nu trebuie să participi la competiții ca să te numești alergător. Cursele au și ele farmecul lor, te ajută să te autodepășești, dacă sînt bine organizate și mai ies și suporteri pe parcurs te simți buricul pămîntului pentru cîteva ore. În plus, dacă îți alegi una peste cîteva luni, s-ar putea ca obiectivul să te motiveze să ieși din casă, să te antrenezi, să alergi constant, cînd poate altfel nu ai face-o. Pentru că, trebuie să mă repet, cheia marilor succese este constanța.

Aș alerga, dar doar ca să termin un maraton… Perfect! Dar să știi că drumul este lung și presărat cu obstacole. Bine, sînt și eroi care se prezintă la start nepregătiți, nu-l aleargă pe tot, termină cu chiu cu vai, de fapt îi termină maratonul pe ei, dar poate e mai bine să-ți faci un plan pe termen mediu – un an, doi, în funcție de nivelul de pregătire, să te antrenezi temeinic și să-l închei cu zîmbetul pe buze. Am un plan bun de antrenament de care te poți apuca atunci cînd poți alerga săptămînal 30-35 de km fără să te obosească kilometrajul peste măsură. Dă-mi un semn și ți-l trimit.

Și dacă vrei să vezi cum antrenamentul pentru un maraton poate ajuta și în viața profesională, dă click aici: https://www.youtube.com/watch?v=oW91ATcgXVc

Aș alerga, dar singur/singură nu-mi vine… Perfect! Te poți alătura unei școli de alergare sau unui club. Sau poate o cursă din apropiere organizează alergări de grup. Sau poate poți convinge un prieten să iasă cu tine. Sau poate cauți parteneri de alergat prin cartier. Avantajele sunt clare: grupul/partenerul te motivează, te face să ieși din casă cînd poate singur nu ai face-o, te încurajează, te trage după el, îți oferă posibilitatea de a face schimb de informații și experiențe…

Aș alerga, dar nu am chef de companie… Perfect! Știai că alergatul este o formă de meditație? Am zis eu că e bun și pentru minte și pentru corp. Singur cu gîndurile tale, concentrat pe bătăile inimii, inspiri, expiri, faci un pas, apoi încă unul…

Aș alerga, dar înțeleg că asfaltul nu e cel mai potrivit teren… Nu este ideal, mai blînde cu articulațiile sunt pămîntul, pietrișul, iarba, dar mai bine asfalt decît nimic. Importante sînt încălțările adecvate, cu amortizare bună, și să creștem treptat kilometrajul pentru a evita riscurile de accidentare.

Aș alerga, dar am un prieten care aleargă și mai mereu e accidentat… Șansele sînt mari că a vrut prea mult, prea repede. În alergare, ca în toate sporturile, trebuie să avem răbdare ca organismul să se adapteze. Dacă alergăm mult mai repede sau mai lung sau mai des decît putem duce, apar accidentările. În general sînt inofensive: o durere în genunchi, în talpă, un ligament pe care îl simți inflamat. Dacă simțim o jenă, o durere, un junghi nelalocul lui, e momentul să luăm o pauză, urmărim dacă durerea dispare, eventual ne putem adresa unui specialist dacă nu trece nicicum.

Gata, m-ai convins, mă apuc de mîine / luni! De ce nu chiar acum? 100 de metri sau un minut? Nu lăsa pe mîine ce poți face azi. Bine, poate e 11 noaptea în care caz îți poți căuta tenișii prin debara sau face plan cînd exact ieși la alergat săptămîna asta. Dă-ne un semn cu ce ai reușit că de-abia așteptăm să te aplaudăm și încurajăm.

Am citit cu atenție, dar tot n-aș alerga că nu mă atrage sportul ăsta. Nu-i bai, bine că sînt nenumărate alte variante de a fi activ, trebuie aleasă una care ne face plăcere pentru că viața este prea scurtă să ne chinuim cînd chiar nu este nevoie.

Ai citit toate articolele #moveit? Sigur găsești ceva să ți se potrivească 🙂 Și dacă încă nu am scris despre un sport sau o activitate, dă-ne de știre, sigur găsim un expert în gașca noastră de prieteni pasionați de mișcare 🙂

Găsești toate resursele despre mișcare și sport aici. Și dacă te interesează altceva, nu ezita să îmi scrii 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.