Hai la pedalat! :)

GUEST POST BY OANA 🙂

Dacă după capitolul “alergat” puteam trage concluzia că tot ce-ți trebuie dacă vrei să te apuci este un pic de chef, cînd vine vorba de dat cu bicicleta, lucrurile sînt ceva mai complicate. Pentru că, una la mînă, trebuie să știi să te dai cu bicicleta (sau să ai o voință demnă de o cauză mai bună ca să te apuci de învățat la bătrînețe, ca mine :))… dar merită, să știți, nu-mi pare rău de efortul investit). Mai trebuie să ai și bicicletă (și cască, cotiere, genunchiere dacă ești fan downhill…). Și mai trebuie să ai și unde să te dai. Vestea bună e că sînt enșpe feluri de biciclete pentru enșpe tipuri de activități pe două roți, de la cursiere la MTB-uri, de la biciclete de oraș pînă la biciclete speciale pentru triatlon, deci am avea de unde alege (de exemplu: ghid de ales biciclete și adăugăm bicicletele electrice :)))

Acuma, adevărul e că cine are deja un TT bike probabil că se antrenează și participă la triatloane și nu are timp de citit serialul nostru. Articolul ăsta e pentru cine are undeva în pod un Pegas și o super-putere de care aproape a uitat: poate să-și țină echilibrul pe bicicletă. În cazul acesta, dați o șansă pedalatului după ce ștergeți de praf bicicleta, verificați frînele, ungeți lanțul și umflați camerele. La fel ca în cazul alergatului, începeți cu o tură de parc sau o tură prin cartier. S-ar putea să vă placă atît de tare ușurința cu care vă mișcați încît să decideți să mai ieșiți și altă dată. S-ar putea să descoperiți trasee simpatice în jur, mai scurte sau mai lungi, și s-ar putea ca ieșirea duminicală cu bicicleta să devină religie :). E mai sigur și mai distractiv în grup așa că dacă aveți amici cicliști, super, dacă nu, verificați ce mai face Brașovul Pedalează.

S-ar putea să decideți că prin pădure e cel mai bine: nu e trafic, e aer curat și verde mult și că merită să gîfîiți la deal (despre gîfîit și de ce trebuie să facem și asta, într-un episod următor). S-ar putea să descoperiți ce distractiv e să poți ajunge pe șosea pînă la Sfîntu Gheorghe să bei o cafea și să mănînci un kürtőskalács și să te întorci înapoi simțindu-te ca un erou care a făcut tura pe două roți, fără motor, fără benzină! Sau poți decide că cel mai în siguranță te simți cînd pedalezi indoor, pe bicicleta staționară acasă, sau la sală, la orele de spinning, de exemplu. Varianta e cu siguranță mai puțin distractivă decît o ieșire în aer liber, dar și cu riscul este zero cînd vine vorba de căzut de pe bicicletă și rezultatele sunt uimitoare cu puțină disciplină sau sub îndrumarea unui antrenor care să scoată untul din tine :).

Deci care ar fi avantajul cel mai mare al pedalatului? Păi sînt multe, de unde să încep? E o activitate sănătoasă: întărește sistemul cardiovascular, întărește mușchii, dezvoltă flexibilitatea, poate reduce nivelul de stres, anxietate, depresie (aia dacă nu cumva pedalezi pe o șosea aglomerată visînd la infrastructură pentru bicicliști ca la Amsterdam, în care caz uitați de ultimul punct de pe listă :)), umblă vorba că ne-ar apăra și de Alzheimer și ar ajuta în încetinirea evoluției bolii Parkinson. Nu merg mai departe și nu mai zic că ajută să lupta împotriva obezității și a diabetului că parcă vorbesc despre un medicament :).

Mai bine începeam cu: pedalatul e o activitate distractivă :). Faci efort și arzi calorii (cu sutele! De exemplu, un biciclist de 80 de kg, într-o oră de efort moderat consumă cca 650 de calorii), dar senzația e mai degrabă de joacă. Ești un explorator liber cu pletele în vînt, nu un om chinuit de soartă care face sport pentru că trebuie să slăbească :).  Și vă mai amintiți cum ziceam despre alergat că trebuie avut grijă să nu vă avîntați la distanțe prea lungi, prea repede pentru că automat crește riscul de accidentare? La biciclit regula asta nu e valabilă. Poți bicicli cît vrei sau cît te lasă părțile sensibile (și vezi, poate trebuie schimbată șaua cu una mai confortabilă sau ajustată poziția, întrebați un specialist la magazinul de biciclete dacă fundul nu se obișnuiește nicicum). Impactul e minim asupra articulațiilor, mușchii muncesc și evetual suferă, dar își revin rapid, restul corpului nu, de aceea e o activitate ce poate fi practicată chiar de oricine, adaptînd nivelul de efort.

Și mai e un avantaj apropo de efort: nu trebuie să faci antrenamente solicitante, să ieși zeci de kilometri ca să culegi roadele: e suficient și dacă mergi la cumpărături sau în parc sau la muncă sau la școală cu bicicleta – dacă e posibil, bineînțeles, siguranța e foarte importantă aici. Pic cu pic cu pic se simte. Tot din experiența personală vorbesc cînd spun că cel mai mare salt în ceea ce privește condiția fizică l-am făcut după ce am decis să merg cu bicicleta la servici aproape în fiecare zi.

Concluzia este, așadar, următoarea: dați pedalatului o șansă să vă pună zîmbetul pe buze :).

Găsești toate resursele despre mișcare și sport aici. Și dacă te interesează altceva, nu ezita să îmi scrii 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.