Autostrăzile și starea națiunii

Anul ăsta s-a întâmplat să circul pe majoritatea bucăților de autotradă din .ro. Cu excepția lui A1 (Pitești-București), le-am bifat aproape pe toate. Nu știu cine a spus că dacă vrei să vezi cât e de dezvoltată o societate te uiți la drumuri și pantofi, dar avea mare dreptate. Atât de inteligenți suntem că nu am fost capabili să terminăm măcar o bucată de autostradă care să lege țara de la un capăt la altul. Apoi, dacă tot ai resurse puține, de ce naiba nu finalizezi o bucată întreagă și te apuci de zece chestii în paralel? Deși știm toți că nu banii lipsesc în .ro, ci capacitatea de a-i gestiona eficient și de a nu-i fura. Plus că sunt deja petice, denivelări și gropi pe autostrăzi inaugurate de câțiva ani, vă dați seama la ce calitate se lucrează…

No bine, și care mai e stadiul șantierelor văzute din mașină? 🙂 Se lucrează la bucata care leagă Târgu Mureș de Câmpia Turzii – termenul de execuție e anul viitor; partea proastă este că din cătunul Brașov în Târgu Mureș nu există nici măcar planificată autostrada… Sebeș-Turda sau A10 – sunt deschiși vreo 30 km din 70 km… în rest se lucra la terasamente, zice-se că va fi gata tot la anul, deși eu zic că mai degrabă 2010… Cluj-Borș e planificată și mă gândesc că are șanse să fie terminată mai repede decât orice pleacă din Brașov. Din păcate. Bucata din Deva către Lugoj are termen de finalizare 2021. Deși sunt bucăți aproape gata de acum 2 ani… Arad-Oradea are șanse să fie făcută dacă o vrea administrația locală, că pe masterplanul național nu apare…

Sursa: masterplan Ministerul Trasporturilor, var. 2016

Tot din masterplan rezultă Brașov-Sibiu, Brașov-Bacău și Brașov-Ploiești. Plus Sibiu-Pitești care ar finaliza A1, începută de comuniști… Din păcate nu există nimic modificat către Tg. Mureș. Și în rest drumuri expres – discutabil dacă merită investit în ele, în loc de autostrăzi, dar te pui cu MT???

Pe mine mă interesează să ajungem cât mai repede la graniță. Cea de vest. Și după ani de zile de făcut naveta între Bv-Sb (mai știți anii cu semafoare??? :D) nu m-ar supăra să ajung în 45 de minute să-mi cumpăr brânza din piață de la Cibin 🙂 Plus că nu am mai fost de mult la limonadă… 

Dar nu știu de ce cred că mai avem mult și bine de așteptat, pentru că Georgel de Bv tocmai s-a orientat către pesedeul care ar trebui să-i mai ofere un mandat, iar celălalt deștept din CJ nu e capabil de multitasking. Iar sibienii nu se împing să ajungă la schi în Poiană 🙂 

La nivel strict subiectiv, mi se pare interesantă diferența între gradul de dezvoltare al orașelor situate în apropierea unei autostrăzi și a celor care nu-s (Brașov versus restul); excepțiile sunt din sudul țării. 

Pe de altă parte nu mă miră încetineala cu care se lucrează – uitați-vă la toate business-urile de pe marginea șoselelor naționale – majoritatea vor fi pa în momentul în care autostrada va ajunge în zonă. Da, aerul va fi mai curat, s-ar putea dezvolta turismul mai frumos (sau nu), dar actualii baștani își vor vedea influența limitată. 

Motiv pentru care nu se face niciun referendum cu privire la autostrăzi. 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.