Cum să distrugi idei care în teorie sună interesant: transportul școlar brașovean

Din avion, problematica trasportului școlar părea ceva foarte ușor de rezolvat. Ai ambuteiaje școlare dimineața în centru, pam-pam, bagi niște autobuze speciale în loc de mașinile părinților și la revedere, problemă rezolvată. Nu știu cum să facem asta? Au făcut alții, copy-paste, scoate banii de la buget și să ne vedem liniștiți în continuare de floricelele din giratorii.

Doar că în viața reală copy-paste nu funcționează. 🙂 Ceea ce funcționează sunt analiza de situație, planificarea, dezbaterea publică (cea pe bune, nu simulacrele primăriei) și în final adoptarea soluției și implementarea ei.

Ce avem noi în prezent prin Brașov? Un proiect pilot care în mai puțin de 2 săptămâni s-a transformat deja de 2 ori și care urmează să cunoască noi modificări (mă întreb cum validezi testarea proiectului pilot, că toți știm că nu poți modifica experimentul în timpul lui, că nu mai ai ce măsura).

De unde probabil concluziile că 1, nu a existat nicio analiză adecvată înainte și 2, că nimeni nu știe în primărie de fapt ce vrea de la acest serviciu.

Problema elevilor transportați la școală cu mașina nu este doar în centrul vechi, ci peste tot în Brașov, dar nu am văzut nicio discuție despre cauzele ei. Dacă vrem ca cei mici să ajungă utilizatori de transport public logica spune că îi înveți de la o vârstă cât mai fragedă cu sistemul public, nu le faci transport special (inducându-le ideea că cineva în viață le va oferi totul pe tavă, dacă nu tacsu, atunci sigur statul). Transportul școlar e folosit intens în zone în care transportul public este varză, doar că în Brașov el încă funcționează și se dorește îmbunătățirea lui.

Chiar dacă ideea inițială, plecată de la grupul de inițiativă din Honterus viza școlile din centrul vechi, în momentul în care alături de Honterus a apărut șc. 6 s-a deschis cutia Pandorei. Nu există nicio explicație logică pentru includerea unei școli care se află la capătul liniilor RAT, decât fițele școlii (ne permitem în Brașov servicii conform fițelor? se pare că da). La fel cu Aprily Lajos în varianta actualizată, liceu aflat în aceeași locație. La fel cu transportul elevilor de gimnaziu sau liceu – chiar dacă cei de școală primară să presupunem prin absurd că nu au aptitudinile necesare pentru a ajunge independent la școală folosind RAT-ul normal, cu ceilalți filozofia aceasta nu mai are temei, atâta vreme cât societatea + familia + sistemul de învățământ local lucrează pentru a scoate tineri normali și nu tâmpiți pe bandă.

După care avem problemele legate de traseu – de fapt asta a fost prima mea întrebare cum s-a ales acel prim traseu? Toți copiii locuiesc strict pe linia Steagu-centrul vechi? Și dacă părintele tot cheltuiește timp și benzină să iasă cu kinderul într-o stație, atunci de nu nu îl duce direct la școală? Pentru că un sistem de acest gen presupune că cel mic va ieși singur în stație, pe jos, în proximitatea locuinței sale. După câteva zile am aflat că am avut dreptate, de fapt este nevoie de trasee noi, cel puțin alte două (probabil ele sunt de fapt traseele cele multe ale RAT-ului brașovean 🙂 )

După care ar trebui să discutăm de rentabilitate – pentru asta ne trebuie buget, încărcarea autobuzelor etc – lăsăm discuția asta pe mai târziu – și despre discriminare. Pentru că în acest moment există 2 categorii de elevi în Brașov – fițoșii din centrul vechi și restul. Prima categorie are transport special, gratuit (dus, că de întors încă nu m-am lămurit cum se face), cea de-a doua, care avea transport gratuit pe RAT-ul normal, va plăti 15 lei pe abonament. Nu vreau să fiu nașpa și să fac o corelație între veniturile părinților elevilor din centrul vechi și cele ale părinților din cartierele mărginașe ale orașului… Practic în acest moment subvenționăm din bani publici (ai tuturor) servicii pentru un grup limitat care își permite financiar transport privat, în numele… (decongestionării centrului? reducerii poluării – ca să se laude primarul că ce multe chestii a făcut pentru Brașov??? )

No bine, numai una și mă reîntorc la oile mele, singura constantă în ultima vreme în metropola noastră de vis și de poveste este faptul că pe banii noștri, un grup limitat de persoane lucrează împotriva noastră. Serviciile sunt din ce în ce mai proaste sau inexistente și calitatea vieții în cădere liberă. (Ce e absolut crâncen este că nu există soluții nici prin celelalte partide, mai scary de atât nu știu ce se poate….)

PS: Că primăria a băgat la înaintare cum este verificată de Curtea de Conturi pentru abonamentele elevilor plătite și nefolosite, George, știi, s-au inventat cardurile, care se distribuie tuturor elevilor, fără discriminare, și care se decontează în funcție de utilizare – că doar tehnologia deja există la RAT, nu? (Cardurile pot fi inactivate în lunile următoare celor cu absențe multe blabla, deși merită și lucrul acesta o discuție apropo de cum stimulăm & ajutăm elevii să termine învățământul obligatoriu…)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.