Comunicare covid19, niște exemple

Pentru că mi-a intrat în feed un clip de la Bundesministerium für Gesundheit aka Ministerul Sănătății nemțesc, hai să vedem comparativ cum facem noi comunicare și cum fac alții, cu două exemple care mi s-au părut relevante. Luați în considerare că nebuni antibotniță șamd sunt peste tot, deci cam toată lumea se confruntă cu probleme similare.

Site-ul german, care se numește “împreună împotriva corona” are două secțiuni, ce trebuie să știi și ce poți să faci ca să ajuți. Plus o secțiune specială cu #stămacasă, cu filmulețe, inclusiv motivaționale de la vedete, personalități și influencerițe. Link aici. Formula magică este AHA (Abstand – Hygiene – Alltagsmaske), mai precis distanțare – igienă – mască. La radio, de când a dat frigul, au adăugat și aerisirea spațiilor. Nu discutăm de butoanele colorate… 🙂 Dar puteți să mergeți prin articole și secțiuni (traduceți cu google), mie mi s-au părut simple și accesibile. Există linkuri către fb, twitter, youtube, instagram, tiktok!!! și secțiuni traduse inclusiv în română (de ex. destinate lucrătorilor). Că informația trebuie să ajungă la beneficiar, altfel este irelevantă!

La noi există 6 (șase!!!) site-uri oficiale: știrioficiale, cemafac, datelazi, diasporahub, jurnalmedical, rohelp. Fac abstracție de faptul că ne place să scriem mult, că no, omul stresat sigur va înțelege rapid tona de informație… Dar n-am găsit un nenorocit de poster în format jpg, pe care să-l pot sharui și în care să scrie mare “poartă mască”, de exemplu. Există o secțiune, care se cheamă conduită responsabilă cu 15!!! recomandări – link aici – măcar dacă ar fi fost prioritizate, cu 3 chestii principale și “ar fi folositor dacă mai respecți și următoarele”… Și dacă îmi spuneți că ăstea sunt informații din primăvară, site-urile se pot actualiza, chiar și de mai multe ori pe zi. 🙂 Pe pagina de fb a Ministerului Sănătății, coverul ne informează să sunăm doar justificat la telverde, că altfel blocăm linia… alte conturi sociale nu avem active.

În Brașov știrile oficiale sunt distribuite de două ori pe zi pe fb-ul Prefecturii Brașov, la ora 13, statisticile naționale și undeva în jur de 16-17, statisticile locale. Creierul meu nu mai este capabil să citească decât 2-3-5 indicatori – total cazuri național, total cazuri Brașov și câteodată total decese național și/sau total cazuri ATI; uneori, cam rar, mă mai uit peste total teste și incidența locală. Faptul că zilnic avem o listă sharuită cu infectările din nu știu ce țară, mi se pare o irosire de resurse. Da, poate că sunt relevante aceste date, dar lasă-le pe site-ul ăla cu dateoficiale și sharuiește strict 5 indicatori relevanți, în funcție de care se iau deciziile în România sau Brașov.

Statisticile vin cu două tipuri de imagini. Cele de ora 13 sunt generate național, cu date – din nou, prea multe date, practic știu că este imaginea albastră, dar nu mai citesc nimic. Cele locale au poze generice, luate de pe net, cu text aleatoriu, cea mai generoasă variantă fiind “Respectați măsurile de protecție sanitară!”.

Coverul paginii de FB a Prefecturii Brașov este o poză cu clădirea, care ar putea fi foarte ușor schimbată cu alta cu mesaje relevante pentru situația actuală (De ex. “acoperă nasul și gura cu masca brașovene, hai, nu fi bou!”).

Acesta este coverul twitterului guvernatorului statului New York, care e și pescar, cred că s-ar înțelege de minune cu tata.

Mai toate mesajele pe acest cont oficial se termină cu variante de “poartă masca” (mask up/ wear a mask) sau alte îndemnuri la acțiune.

Formula magică în NY este “wear a mask/ get tested/ save lives” (mască – test – salvează vieți) care apare pe mai toate materialele vizuale, împreună cu 5 indicatori și un grafic. Nu vă recomand să vedeți câte teste fac ei zilnic, că o să vă apuce nervii rapid…

În Brașov, primarul Coliban și președintele CJ Veștea au doar pagini de fb. Ambii sunt pasionați de problemele instituției din care fac parte și de campania electorală. Covidul nu pare a fi de interes, nici chiar acum, când dl. Veștea este pozitiv, acasă. Conturile oficiale ale Primăriei și Consiliului Județean sunt, la fel, imune la covizi. Cea mai simplă chestie care se poate face este un cover, că nu are nimeni pretenții la campanii dedicate – luați de la Mace, că avea un banner cu Casa Sfatului cu mască, lol 😉

Direcția de Sănătate Publică Brașov – partea bună este că are un site nou, mai decent și un buton roșu cu statistici covid19; în mod miraculos, are și o pagină de fb, pe care pune ceva informații. În rest, cred că rezultatul comunicării ei se poate vedea în numărul de cazuri din Brașov și în calitatea comentariilor de pe net.

Cred că în Brașov cele patru instituții ar putea colabora, în ideea de a folosi mesaje și vizualuri comune și de a-și împărți responsabilitățile – un pas înainte este și este noul centru de testare din Noua.

În concluzie, cheia comunicării în această perioadă: Informare + mesaj de acțiune – statistici oficiale traduse în limbaj cât mai simplu și cât mai vizual (desene, grafice) și îndemn la acțiune personală, prioritizate și adaptate grupului țintă sau ariei geografice.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.