Eu când vreau să mănânc, mănânc [ep. 11 lactate și lactoză]

În categoria lactate intră laptele și produsele derivate din lapte – iaurt sau brânză. Pentru că sunt o sursă principală de calciu, ghidul USDA recomandă 2-3 porții de lactate pe zi. O porție poate fi un pahar de lapte sau iaurt (sana, chefir etc.), două căni de brânză proaspătă de vacă sau circa 60g de cașcaval sau altă brânză procesată. Sau un pahar de băutură de soia fortificată cu calciu. Probabil că în ghidul următor de nutriție, care apare în 2021, o să vedem mai multe băuturi similare cu laptele (de migdale, orez de ex.), ca urmare a creșterii numărului de vegani și a intrării acestor produse în consumul uzual.

Până una-alta, tot ce nu este lapte, că este produs sau conține ingrediente vegetale, trebuie etichetat ca atare și expus în magazine pe rafturi separate, conform legislației. Citiți etichetele cu atenție, ca să nu aveți surprize când ajungeți acasă!

Și înghețată, avem voie înghețată? 😀 De trei ori pe zi. :))) Dar dacă vreți să cuantificați calorii, o lingură de înghețată cu vârf este echivalentul unei porții de lactate (presupunând că e pe bază de lapte). 😛

Americanii sugerează consumul de produse lactate cu conținut redus de grăsimi. Eu mai cumpăr iaurt cu zero grăsimi sau brânză de vaci dietetică, dar folosesc și iaurt grecesc, care are 10% grăsimi. Încerc să variez produsele, cât se poate. Pe de altă parte iaurturile cu fructe la mai folosim doar la prăjituri – dacă vrei, poți să amesteci acasă iaurt cu fructe proaspete sau cu gem de fructe de casă și ai o variantă mai ok decât ce există în comerț.

No bine și cum este cu intoleranța la lactoză? Sunt n teorii și conversații pe tema aceasta, cert este că există teste care se pot face și că un specialist (nu cel de google 🙂 ) îți poate spune ce este de făcut în continuare. Este admirabil faptul că au apărut pe piață produse fără lactoză, dar este o diferență între “corpul meu este intolerant” și “sunt într-o fază în care nu consum lactoză”.

Citește sezonul 1, Pace, dragoste și avocado. Citește toate articolele din sezonul 2, Eu când vreau să mănânc, mănânc.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.