Rețelele sociale, ce au fost și ce au ajuns

Rețelele sociale au cam 3 funcțiuni.

Prima este de comunicare și socializare. Inițial echivalentul unei cărți de telefon, doar că în loc de numere de telefon găseai id-uri bazate pe emailuri, au căpătat ulterior poze, descrieri și capacitatea de a discuta în public și de a vedea ce fac cei cu care ești prieten. Practic discuțiile din colțul magazinului s-au mutat pe net și ne-am transformat toți în baba de la 1, care te urmărește după perdea.

Din presiunea uriașă de a deveni prieteni cu toți necunoscuții (nu, nu suntem prieteni, chiar dacă ne urmărim pe fb), am ajuns să ne urâm reciproc, să descoperim că suntem mai proști decât părem în realitate și să ne certăm regulat cu roboței și conturi false.

Cea de-a doua este de informare. Dacă inițial aflai câte o noutate sau o bârfă de la prietenii tăi de pe net, apariția firmelor, instituțiilor și a presei a schimbat regulile jocului. Astfel că acum poți afla de pe contul oficial al primăriei când se spală străzile sau din ziarul local unde sunt cireșele cele mai ieftine. În teorie. În practică zgomotul tot mai mare a împins aceste entități la un marketing super agresiv și la publicarea de rahaturi bombastice, în numele viralizării și al indicatorilor. Customer service-ul a devenit invers proporțional cu prezența companiilor pe rețele sociale. Și legătura aparent directă între client și firmă a ajuns să fie o fata Morgana.

A treia funcțiune este cea de divertisment. Inițial am avut joculețe, mai nou intri pe rețele sociale să îți iei doza zilnică de “uite ce prost este/ a ajuns x” și de dezinformare.

Cum s-a ajuns de la “rețelele sociale unesc lumea” la situația actuală este un proces destul de simplu, care are la bază combinația nefericită dintre maximizarea profitului și nesimțirea umană.

No bine, lasă că generăm conținut și totul va fi frumos și la vară cald. Conținut înseamnă de fapt informație sau divertisment și se marjează intens pe a doua, dar, mai devreme sau mai târziu, se va ajunge în același punct, ce este prea mult, fie strică, fie se pierde prin atâta zgomot.

Și acum partea bună: dacă faci curățenie prin anturaj și păstrezi contactul cu persoane cu care interacționezi și în context real, atunci totul rămâne ca și până acum. În speranța că nu o vor lua razna prietenii sau tu. :)) Și da, e plin de reclame, dar algoritmii sunt super proști. Și pentru polemizarea continuă există report și block și conturi private.

Eu o să-mi fac probleme în momentul în care deschid netul și îmi livrează fix ce vreau eu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.