Ți-a venit factura mare la curent? Citește aici!⬇

Poți să îți optimizezi experiența cu facturile de curent urmând pașii de mai jos:

  1. Monitorizează consumul de energie electrică. Cel mai simplu este să iei o foaie de hârtie sau un caiet, să scrii sus categoria (curent/ energie electrică/ numele furnizorului) și la fiecare 1 a lunii să notezi indexul contorului. Dacă nu îți place pe hârtie, fă-ți o notiță pe telefon. Doar să nu o ștergi. Contorul pentru energie electrică se află, după caz, la intrarea în apartament, pe holul blocului, undeva la intrare pe casă sau pe gard. Consumul lunar se află scăzând din indexul lunii curente indexul lunii precedente. Luna următoare repeți. Și tot așa. La finalul anului vei avea totalul consumului anual. Dacă îl împarți la 12 luni, vei avea consumul mediu lunar.
  2. Verifică contractul pe care îl ai cu furnizorul de energie electrică și actualizează consumul estimativ. Contractele ar trebui să aibă o anexă în care sunt trecute niște valori estimative de consum lunar, care fie au fost date de tine, fie au fost date de companie, în baza unor indicatori medii. În funcție de ce consumi, ele pot fi aduse mai aproape de realitate. Ia în considerare valori diferite pentru vară/ iarnă. De exemplu, la Electrica poți să actualizezi valorile direct de pe site (probabil și din aplicație).
  3. Dă citirile la timp!!! Uită-te pe factură, că undeva este scris când este intervalul de zile în care trebuie să dai citirile – pe site, prin aplicație sau la telefon. Dacă nu este la început de lună, ca să dai citirea din 1, atunci vei citi încă o dată și vei transmite indexul furnizorului. Dacă sari peste o lună, nu e nimic, dar încearcă să dai regulat citirea. Astfel la regularizare diferențele vor fi foarte mici. În mod normal regularizările ar trebui să fie la 3 luni – regularizarea înseamnă că un reprezentant al furnizorului vine pe teren și îți citește contoarul, doar că sunt firme care nu fac regularizarea decât la intervale mai mari de timp.
  4. Verifică lunar dacă indexul în baza căruia ți s-a facturat consumul este similar cu cel al citirii tale. Sau na, măcar aproximativ cu ce ai tu, dacă nu ai apucat să citești lunar. Dacă sunt diferențe majore, vezi ce faci cu pașii de mai sus. Dacă primești facturi estimative cu un consum mic, este logic și normal că regularizarea va însemna o factură mare.
  5. Citește notificările trimise de furnizor legate de prețuri. Ele pot să fie într-un email separat sau la finalul facturilor.
  6. Caută la ANRE pe site informațiile oficiale legate de subvenții și bareme de nivel. În funcție de cât consumi, o să ai tarif diferențiat pentru perioada în care se aplică acestea.
  7. Dacă ai consum mare de energie electrică, mai ia o foaie de hârtie și fă o listă cu ce poți face ca să reduci consumul de energie. Găsești sfaturi pe site la fiecare furnizor, la ANRE sau căutând pe internet.

Dacă ești nemulțumit de furnizor, în ultimă instanță îl poți schimba. Dar ultima oară când am verificat la ANRE situația era destul de maro pe piața de energie electrică, nu existau oferte bune și prețurile erau mari și în creștere la toți furnizorii.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.