RIP presa locală din orașul de poveste | redacția și contactul

Am tras cu un ochi peste site-urile știrilor locale din Brașov și am descoperit că mai nou este greu și să găsești informațiile de contact.

Ai trei modalități la dispoziție să găsești un email de contact: în meniul de sus (unde ar fi logic), undeva jos pe prima pagină sau prin termeni și condiții/ gdpr. Nu sunt convinsă că și răspunde cineva la majoritatea dintre ele, multe emailuri fiind din cele generice, dar decât nimic, bune și ele.

Găsim o secțiune de contact, cu adresă și telefon la site-urile ziarelor care (bănuiesc) că apar și în format fizic.

Dar al cui ești tu mamă (site, ziar, radio sau tv)?

Site-urile tv sunt obligate să posteze un pdf cu acționariatul, pe care îl găsim sub denumirea magică “date despre companie”, undeva jos pe prima pagină de site, cu cele mai mici fonturi posibile. La radio, idem. La restul, căutați detalii prin zona de GDPR, dacă nu există numele firmei/instituției undeva jos pe site, la despre noi sau la contact. Într-un exemplu, avem vizibil la contact fondatorul, chiar nu este clar dacă el virează banii de salarii și utilități și în prezent.

Dar redacția, unde o fi redacția?

No bine, nu există niciun site unde să apară buton de “redacția”. Avem redacția menționată la “despre noi” în 6 cazuri sau la “contact” în 2 cazuri. În restul de 12 cazuri, redacția o formează roboțeii.

Aici este de fapt tragedia presei locale. După ce că sunt puțini jurnaliști, fără organizații de reprezentare (Clubul de presă al lui Gușă, goarnă a Kremlinului, nu se pune), cu nu foarte multe oportunități de carieră și cu un job solicitant, în cazul cel mai fericit îți apare numele lângă articol. Pe de altă parte, mai ales în contextul de față, pe noi ne interesează transparența. Eu vreau să știu cine scrie/produce știrea și dacă am comentarii legate de ea, să pot să intru în contact direct cu autorul; comunicatele de presă ar trebui marcate ca atare (nu cu “redacția”); publicitatea ar trebui să fie vizibilă de pe lună și marcată cu “P” din titlu. Idem comunicatele de presă politice din afara campaniei electorale. Și când va fi AI, facem secțiune de AI, diferită de roboțeii actuali. Hai, că nu o fi așa greu.

Dacă nu ai redacție, te poți intitula presă? Sau altfel spus, din câte persoane ar trebui să fie formată o redacție profesionistă locală, ca să fie presă și nu blog sau organ de propagandă?

M-am uitat peste 20 site-uri, din Brașov și Făgăraș, în funcție de rezultatele din search-ul google (la cel puțin 3 am mari dileme legate de încadrarea în presă).

Cele 5 posturi de radio și televiziuni active sunt monitorizate de CNA. Două site-uri sunt auditate BRAT (poate sunt mai multe, dar n-am avut acces la date). Dar oricine poate să facă un portal de știri de pe azi pe mâine, cu site-uri la cheie, cumpărate de pe internet.

Lista în ordine alfabetică: Biz Brașov, brasov.net, Brașov metropolitan, Bună Ziua Brașov, Litera 9, Monitorul Expres, Newsbv, Nova TV, Radio Brașov, Radio România Brașov FM, Radio Super FM, Transilvania Expres, Transilvania 365, TV RTT, Ziarul metropolitan Brașov; Bună Ziua Făgăraș, FTV Făgăraș, Monitorul de Făgăraș, Salut Făgăraș,TV/Radio Nova Făgăraș.

Dacă am ratat ceva sau pe cineva, dați-mi de veste.

Despre conținut și copy-paste, în altă zi, cu soare afară.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.