De ce urâm ONG-urile (și voluntarii)

Pentru că-s, cum ar zice americanul, a pain in the ass. Bănuiala mea. Că o explicație logică nu prea am.

De anul trecut statul a început să reducă din facilitățile fiscale oferite organizațiilor neguvernamentale. Pas cu pas, cum ar zice un președinte celebru. Mai întâi a dispărut facilitatea de direcționare 3.5% pentru unele categorii, apoi s-a umblat la termenul de deducere al sponsorizărilor. Bănuiesc că la un moment dat s-ar putea să avem și surpriza procentelor modificate sau a bazei de calcul, depinde cât de mare va fi foamea de bani la buget.

Dacă asta nu ajungea, într-un context cu cea mai mare inflație din Uniunea Europeană și război la graniță, de anul acesta avem o declarație nouă atașată bilanțului. O așa numită declarație de trezorie, pe care dacă nu o depui, ești pasibil de amendă de 30.000 lei, în care mai scrii, încă o dată, ca prostul, aceleași date ca în bilanț, dar aferente fondurilor primite de la stat, pe surse de venituri și cheltuieli. Anul acesta există o variantă prescurtată și una lungă, în funcție de veniturile primite. Că, în felul acesta, inteligența umană a finanțelor publice, va putea să analizeze domeniul, ca să… no bine, nu știm exact de ce. Dar știm că statul are deja date complexe, din declarațiile firmelor cu privire la sponsorizări, din rapoartele anuale ale organizațiilor de utilitate publică și din bilanțurile tuturor organizațiilor. Plus baza de date cu 3.5%, pe care noi nu o știm, dar ANAF o gestionează. Date care ar fi fost suficiente pentru fundamentarea unor decizii privind sectorul nonguvernamental și dezvoltarea acestuia. Sau distrugerea lui, după caz.

Pe final de primăvară, a mai apărut o chestie frumoasă. Voluntarii au fost luați în colimator, la actualizarea legislației din domeniul social. Serios, la ce vă așteptați? :)))

Fiți atenți aici, că e și mai mișto: organizațiile gazdă pot fi amendate între 10 și 20.000 lei, de către ITM (!!!!), dacă nu respectă prevederile articolelor 10 (al 1) și 11 (al 4, 6, 10) din Legea voluntariatului. Din Legea 100 din 16.04.2024 care introduce art. 23.1. Articolele respective spun că voluntariatul nu poate înlocui munca plătită și menționează niște date obligatorii pentru validitatea contractelor de voluntariat, printre care și întocmirea acestora înainte de activitatea de voluntariat.

Cine lucrează cu voluntari de ani buni are sistemul creat și respectă regulile de mai sus – mai trebuie să aibă și banii pentru procedurile birocratice și nervii necesari. Pe de altă parte, direcția către care se merge, de birocratizare excesivă (cu mega-amenzi) nu are cum să promoveze voluntariatul, într-o țară în care și așa nu avem un procent ridicat de persoane implicate în domeniu. Această modificare legislativă este un mare FUCK YOU dat de stat organizațiilor și voluntarilor.

Din 127 mii organizații active din Registrul Național ONG, mai mult de jumătate depunând și bilanț, aprox. 58% aveau în 2022 venituri anuale mai mici de 40.000 lei, conform ultimului studiu al domeniul ONG al FDSC. Legat de voluntariat, procentul celor implicați în 2023 este între 8-13% (dacă includem comunitatea și biserica).

Corelați datele cu amenzile și birocrația și puteți înțelege că viitorul nu vine de la Connex*.

*Viitorul sună bine, a fost o campanie faimoasă Connex.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.